Image Alt

Akikuvaa.com

BLUE MOUNTAINS

Haikkaamaan Blue Mountainseille

Viikko takaperin vietettiin viikonloppua vähän erilaisemmissa maisemissa kuin normaalisti. Lauantaina aamulla lähdettiin ajamaan kohti Blue Mountainsin aluetta. Vedettiin aamupalat perillä pienessä kylässä paikallisessa kahvilassa. Siitä ajettiin lyhyt matka paikkaan mihin jätettiin auto, reppu selkään ja haikkaamaan. Laskeuduttiin Blue Mountainsin vuorten väliin laaksoon ja haikattiin siellä. Aivan sairaan kaunista ja siistin näköistä. En ole ihan varma kutsutaanko laakson metsää viidakoksi, sademetsäksi vai miksi… Jotain niiden välimuotoa se on. Puista jopa roikkuu siellä täällä luonnon omia liaaneja. Varsinkin laakson pohjalta nousu takaisin ylös teki tehtävänsä ja tiesi omistavansa taas pakaralihakset. Haikista enemmän videolla – Vlog tämän postauksen mukana.

Haikin jälkeen mentiin meidän yöpymispaikkaan. Oltiin varattu huoneet perinteisestä Australialaisesta majoituksesta, eli pubin yläkerrasta. Muistuttaa aika pitkälti motellia. Suihkuja ja vessoja ei huoneissa ole, vaan ne ovat käytävällä yhteiskäytössä. Tämä pubien yläkerrassa oleva majoitus löytyy täältä 90% pubeista. Homma juontaa juurensa historiaan. Koska jossain vaiheessa täällä ei saanut olla pelkkää baaria, vaan oli pakko olla majoitusmahdollisuus, että sai myydä alkoholia. Joten niitä 5-8 vuokrattavaa huonetta + pubi yhdistelmiä täällä löytyy vaikka millä mitalla.

Meidän majoitus paikka oli kuitenkin isompi ja huoneita taisi olla noin 30kpl. Ihan fiksu vaihtoehto hotellille, jos ei etsi mitään luksusta. Ja hauska kokemus myös. Käytiin kylällä syömässä ja sitten istuttiin alakerran baarissa juomassa ja pelaamassa bilistä. Jossain vaiheessa jokaisen bissen ostosta sai arpalipukkeen. Voitinpa sitten sillä 1,5 kiloa erilaisia pihvejä. Seuraan päivän illallinen ja sitä seuraavan päivällinen olivat siinä. Muiden mennessä nukkumaan menin vielä katsastamaan baarin jatkona olleen ”yökerhon”, vai pitäisikö sanoa kylän koosta johtuen diskon… Erityismaininta pitää antaa baaritiskillä olleelle kundille. Kun hänelle selvisi, että olen Suomesta, niin hän kyseli nimeä suomalaiselle juomalle, johon tulee kossua ja jotain raikasta karkkia – muisteli sen olleen Fisherman-pastilleja. Hah, jostain asiasta voi sentään Suomesta olla ylpeä! Fisun tarina on yltänyt jo tänne puolelle maapalloa!

Seuraavana päivänä käytiin aamupalan jälkeen parilla näköalatasanteella, pakkohan ”three sisters” oli käydä katsomassa livenä. Mentiin myös maailman jyrkimmässä junaradassa katsomaan missä kaivosmiehet ovat tuolla aikoinaan työskennelleet. On ollut kyllä aivan kreisiä touhua niillä aikoinaan sen aikaisilla välineillä. Ajeltiin myös gondoleilla kanjoneiden yli ja ihasteltiin maisemia. Kun päästiin takaisin kotiin, oli aika valmista poikaa ottamaan pienet tirsat.

Mikäli satut käymään kansallispuiston lähistöllä, Blue Mountains saa vahvan suosituksen!

Muista käydä tykkäämässä Akikuvaa.com:ista myös Facebookissa ja laita seurantaan Twitterissä, sekä Instagramissa tai seuraa hastägillä #Akikuvaa. Näin tiedät ensimmäisten joukossa mitä on meneillä. PS: Snäpistä löytää myös: @akikuvaa!

Urheilua seuraava, joka kesä kesäkuntoon tähtäävä ja jolla myös extreme-lajit ovat lähellä sydäntä. Somen suurkuluttaja, elektroniikkahärpäkkeiden suuri ystävä, sekä musadiggari. Harvoin lähtee minnekään ilman kameraa. Paatunut kahviholisti. Juo jokaista postausta tehdessään luultavasti vähintään kaksi kuppia kahvia.