Kävin joskus Imagen järjestämässä kirjoittajakoulussa (tiedän, pitäisi käydä enemmän). Sillä kerralla siellä käsiteltiin matkoista kirjoittamista. Eräs puhujista oli Mondon toimituksesta. Muistan edelleen hänen ensimmäiset sanat: Artikkelia ei koskaan saisi aloittaa ”lentokoneesta”, jos se ei ole sen matkan pääpointti. Uskon ammattilaisia, joten aloitan tämän tarinan jo taksista tai oikeastaan edellisestä illasta.

Seuraavan aamun lento oli aikainen ja tästä syystä menin Kivistön perukoille yöksi, jotta aamulla olisi lyhyempi matka lentokentälle. Taksi tilattiin jo illalla valmiiksi, tilausvahvistus tuli tekstarina ja siinä luki 04:20. Aika oli aivan oikein ja tästä syystä jopa minä yritin mennä aika aikaisin nukkumaan. Sänkyyn jo joskus 23:00, siinä ehtisi kumminkin nukkumaan muutaman tunnin. Koska sänkyyn mentäessä ei väsyttänyt oikeastaan ollenkaan, ei myöskään uni tullut ihan heti. Itseasiassa kun olin kolunnut kaikki mahdolliset uutissaitit, niin kello näytti muutamaa minuuttia vaille kolme yöllä. Sen jälkeen Nukku-Mattikin suostui saapumaan ja sain nukuttua tunnin verran. Heräsin jo ennen kelloa, jonka piti soida 04:10. Taksi ei sitten löytänytkään ihan perille ja juoksimme puoli kilometriä taksin luokse vesisateessa reput selässä, matkalaukut toisessa ja lautapussit toisessa kädessä. Loistava, lähes täydellinen aloitus reissulle.

Seuraava hauska liikkuva osa olikin vain puolen tunnin päässä. Oltiin saatu kentällä koko porukka kasaan ja mentiin jättämään matkalaukkuja ja lasauskamoja. Sitten tulee ne virkailijan sanat, jotka jokainen haluaa siinä tilanteessa kuulla: ”Yks pieni juttu, tämä lento on ylibuukattu”… Saatoin tuossa vaiheessa mumista ääneen jonkun voimasanankin. Virkailija toteaa tähän: ”Äläs nyt. Mulla on tässä teille hyvä ehdotus”. Ajattelin siinä vaiheessa, että ei, se lentokenttä hotelli tai joku muu vastaava ehdotus EI OLE HYVÄ”. No hän kuitenkin tarjoaa reilu kahta tuntia myöhemmin lähtevää lentoa Helsinki-Wien-Innsbruck, joka olisi perillä paljon aikaisemmin kuin meidän lipuissa oleva Hki-Frankfurt-Innsbruck. Tämän päälle jokaiselle korvaukseksi 200€. Mietin että kuulostaa ihan kohtuulliselta. Ehdotukseen suostuttiin, mutta sitten Frankfurtissa olleen sumun takia kone lähti 1,5h myöhässä ja niin monella oli jatkolentoja, jotka menivät pipariksi, että jouduttiin palaamaan alkuperäiseen suunnitelmaan.

Frankfurtissa oli sumua vielä meidän saapuessamme.

Vaihto aika Frankfurtissa oli 8,5h mikä ei haitannut, koska siellä oli 22astetta lämmintä. Mentiin lentokentältä junalla keskustaan, pyörittiin päivä kaupungilla, ihasteltiin maisemia ja syötiin, sekä käytiin vetämässä muutama olut. Kun tuli aika palata lentokentälle, sekoilimme vähän junien kanssa, mutta onneksi joku paikallinen mimmi neuvoi reittiä ja tuli vielä pari ensimmäistä junaa meidän kanssa samaa matkaa.

Frankfurtista Innsbruckiin menevä lento oli aikaisemman tapaa myöhässä, mutta ei onneksi niin paljoa kuin aamun ensimmäinen. Innsbruckin kenttä on aika makee paikka laskeutua iltasella, kun auringonlasku valaisee vuorenhuiput, minkä väliin kone laskeutuu. Oltiin vuokrattu auto, Volkswagen golf tai vastaava ja suksiboksi. Kun menin ottamaan autoa vuokraamosta, virkailija katseli hiukan epäuskoisena meidän tavaramäärä ja sanoi, että teillähän on Volkswagen golf tai vastaava. Totesin siihen: niin onkin, mutta meillä on suksiboksi, missä se on? Myyjä toteaa: tässä tiskin takana, johon minä mietin wtf? Sitten myyjä vetää kaksi katolle laitettavaa imukuppihärpäkettä joissa on kolot suksille, että tässä. Meillähän siis oli kaksi lautapussia jossa sisällä laudat, skede, toppavaatteita yms. ja yksi suksipussi. Pienen selvittelyn jälkeen virkailija upgreidaa meidän auton Nissan Qashqaihin veloituksetta. Kun jätämme hattuhyllyn vuokraamoon, saamme kuin saammekin kaikki tavarat ängettyä autoon. Vajaan puolentoista tunnin ajelun jälkeen olemme vihdoin perillä Hintertuxin kylässä. Matkalla piti tottakai testata paikallinen McDonalds. Itävallassa kun oltiin, niin drive-in luukulta saa ostettua myös Red Bullia! Varsin näppärää! Perille päästyämme kamat autosta mökkiin ja kylälle etsimään ruokaa. Sitten sänkyyn, kellot soimaan aikasin, jotta päästään heti rinteeseen niiden auettua.

Muista käydä tykkäämässä Akikuvaa.com:ista myös Facebookissa ja laita seurantaan Twitterissä, sekä Instagramissa tai seuraa hastägillä #Akikuvaa. Näin tiedät ensimmäisten joukossa mitä on meneillä. PS: Snäpistä löytää myös: @akikuvaa!