fbpx
Image Alt

Erilainen viikonloppu

Viikko takaperin viikonloppuna aukesi mahdollisuus tehdä jotain normaalista poikkeavaa. Paineltiin nimittäin veneellä Tallinnaan. Itse olen aina digannut merestä ja isoista järvistä kovin paljon. Niillä kun on ollut joku rauhoittava vaikutus tälläisen adhd kaverin mieleen. Lähdettiin Kruunuhaan edestä matkaan. Kun pääsee Helsingin edustalla olevien saarien ohi, Tallinnaan löytää aika helposti. Mikäli suuntavaisto tai navigointivälineet ei näytä perille asti, voi lähteä seuraamaan jotain monista laivoista jotka ovat menossa ”Etelä-Helsinkiin”. Kannattaa kuitenkin muistaa kiertää risteilyalukset tarpeeksi kaukaa. Niiden peräaallot ovat meinaan paljon isommat miltä ne laivan kannelta näyttävät. Nyt voin edellä olevan sanoa – “nimimerkillä kokemusta on”.

Lähdettiin vähän ennen puoli kaksitoista liikenteeseen ja perillä vierasvenesatamassa oltiin puoli kolmen jälkeen. Yhdet huurteiset jääkaapista, jonka jälkeen satamakonttorille ilmottautumaan. Oltiin siellä 9 minuuttia vaille kolme. Virkailijat söivät lounasta pöydän ääressä ja totesivat vain palvelun jatkuvan kello 15:00. No, mentiin sitten yhdeksäksi minuutiksi konttorin kattoterassille istuskelemaan. Tasan jälkeen päästiin täyttämään kaavake johon tuli veneen tiedot yms… Sitten maksu satamapaikasta ja pois. Homma sujui kuin junan vessa.

Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com

Veneellä vietettiin aikaa hetki tai ns muutaman lonkeron verran. Ihasteltiin samalla rannassa olleita meduusoja. Nälkä alkoi yllättämään, joten suunnaksi otettiin vanhakaupunki. Matkalla oli mesta jossa pääsi ampumaan jousipyssyllä. Tälläinen kaveri joka pitää Arrow tv-sarjaa yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista, ei vain voinnut kävellä siitä ohi ilman ampumista.  Sitten sitä SAFKAAMAAN! Meikä hinkkasi naamaan burgerin, jossa oli sisältöä puolen kilon verran. Olo oli kuin herran enkelillä!

Akikuvaa.com

Itse nukuttiin mimmin kanssa hotellissa, muiden jääädessä veneeseen. Hotellina ei tällä kertaa ollutkaan perinteinen Viru, vaan Swissotel. Lievästi aika päheä, sanoisin. Huone oli 27. kerroksessa oleva Executive.
Sänky oli tyyliin kolme metriä leveä, oma kylpyamme ja sitä rataa.
Illalla oli vielä suunnitelmissa lähteä yöhön, mutta haettiin pari kerrosta ylempänä olevasta baarista hävyttömän hyvät Mojitot, jonka jälkeen menojalka hyytyi.

Akikuvaa.comLauantaina aamupalan jälkeen lähdettiin tallustelemaan kohti vanhaakaupunkia ja pörrättiin muutenkin ympäri-ämpäri. Päivällä hotellille takaisin ja lähdettiin testaamaan spa. Alkuun siellä oli joku toinen vanhempi pariskunta, mutta suurimman osan ajasta saatiin olla ihan kahdestaan. Koko spa oli siis meidän!

Kun pulikoimiset oli pulikoitu, käytiin katsastamassa 28, kerroksessa oleva Executive lounge. Kahvit ja limut juotiin muuten tyhjässä loungessa. Pienelle levolle huoneeseen ja viiden jälkeen takaisin loungeen, kun siellä oli safkat ja viinatkin esillä. Siis homman nimi oli siis se, että sait itse kaataa mitä juomaa halusit tai duunailla vaikka omia drinkkejä. Ruoka oli HY-VÄÄ! Taas jälleen saatiin aika pitkään nauttia koko loungesta kahdestaan ennen kuin sinne tuli muutama muukin ihminen. Syömisen jälkeen jäätiin siihen istuskelemaan ja juomaan punkkua seuraaviksi tunneiksi. Ysin pintaan oltiin sovittu treffit satamaan veneelle, sillä mentaliteetilla, että oltaisiin menty porukalla safkaamaan. No olo oli aika ähky ja onneksi jäätiin veneille juttelemaan muiden venekuntien kanssa. Mulla oli myös drone mukana, jota siinä lennättelin. Aika hyvin tuli jengi ihmettelemään ja katselemaan. Kun vihdoin päästiin liikenteeseen ja muut olivat edelleen nälkäisiä, suunnattiin jälleen kerran vanhaan kaupunkiin. Löydettiin kiva jazz-klubi, missä sai purtavaa ja tietysti mojitoja. Tässä vaiheessa myös meille alkoi tulla takaisin fiilis syömisestä, ja eikun tilaamaan!

Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com
Pari tuntia istuskeltiin jazzin tahdissa, kunnes tuli valomerkki. Jostain syystä päätettiin käydä vielä Virun yökerhon kautta (kyllä, luit aivan oikein). Hetki siellä riitti toteamaan – tää on niin nähty! Hotellille takaisin ja unta. Aamupalan jälkeen veneelle hakemaan dronea, jota en edellisenä iltana viitsinyt kanniskella koko ajan mukana. Sitä parit puhelut laivayhtiöihin. Tilaa oli, joten taksilla nopeasti terminaalin eteen, lippujen osto ja laivaan, osan porukasta vielä jäädessä veneilemään.

Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com Akikuvaa.com

Akikuvaa.com

Tallinna on joka kerta kiva paikka ja lähellä. Ainoa suola on nuo kirotut laivamatkat (Mikä ihana tekosyy mennä veneellä). Siellä ei ole mitään tekemistä, jos jätetään pois laskuista ne kerrat kun örveltää lähes tiedottomassa tilassa. Pelattiin tylsyyteen bingot, sekä vaihteeksi käytiin safkaamassa ja ostamassa jotain tuliaisia. Muuten vain oltiin ja odoteltiin satamaan saapumista. Kun vihdoin odotuksen jälkeen pääsee laivasta pois, joutuu siinä putkessa kävelemään vielä about 2kilometriä, että pääsee satamarakennuksesta ulos. Tuossa putkessa lähes kaikki etenevät kuin hidastetussa filmissä, kun raahaavat viinakärryjään mukana. Aivan hanurista. Edellä mainituista jutuista huolimatta über kiva ja erillainen viikonloppu. I like!

Kuvauskalustona mukana oli Olympuksen OM-D 5 17mm lasilla, Sonyn action cam, Sonyn Xperia Z3 plus ja drone. Yllä olevat kuvat ovat sekalainen setti kaikista kameroista.

Muista käydä tykkäämässä Akikuvaa.com:ista myös Facebookissa ja laita seurantaan Twitterissä, sekä Instagramissa tai seuraa hastägillä #Akikuvaa. Näin tiedät ensimmäisten joukossa mitä on meneillä.

Urheilua seuraava, joka kesä kesäkuntoon tähtäävä ja jolla myös extreme-lajit ovat lähellä sydäntä. Somen suurkuluttaja, elektroniikkahärpäkkeiden suuri ystävä, sekä musadiggari. Harvoin lähtee minnekään ilman kameraa. Paatunut kahviholisti. Juo jokaista postausta tehdessään luultavasti vähintään kaksi kuppia kahvia.